Reklamační řád pro podnikatele

Poučení o právech z vadného plnění a reklamační řád pro podnikatele

Tento reklamační řád platí pro zboží dodávané společností CliRol s.r.o. se sídlem Janáčkovo nábřeží 1153/13, Smíchov, 150 00 Praha 5, IČ: 29116708, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze, spisová značka C 231356 (dále jen „Prodávající“).

Toto poučení a navazující reklamační řád se vztahuje na případy, kdy práva z odpovědnosti za vady uplatňuje kupující, který uzavřel kupní smlouvu s Prodávajícím v rámci své podnikatelské činnosti a není považován podle platných právních předpisů za spotřebitele. Může se také jednat o samosprávnou územní jednotku nebo stát (dále jen „Kupující“). 

Práva Kupujícího z vadného plnění se řídí příslušnými ustanoveními občanského zákoníku, zejména ustanovením § 2099 až § 2112 zákona č. 89/2014 Sb., občanského zákoníku (dále jen „NOZ“). 

Na vztahy mezi podnikateli se nepoužijí ty ustanovení NOZ, které chrání spotřebitele ani zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Ani jedna ze smluvních stran není v daném případě považována za slabší stranu. 

Uzavřením kupní smlouvy a převzetím zboží od prodávajícího Kupující souhlasí s tímto Reklamačním řádem.

  1. Reklamační řád
    • Kupující zboží podle možnosti prohlédne co nejdříve po přechodu nebezpečí škody na svou osobu (zpravidla při převzetí zboží) a přesvědčí se o jeho vlastnostech a množství.
    • Pokud Kupující při převzetí od dopravce zjistí, že je poškozen vnější obal, je povinen zásilku buď odmítnout, nebo převzít s výhradou a skutečnost přepravci uvést do předávacího protokolu. Pokud Kupující dodatečně zjistí, že přes neporušenost obalu obsah zásilky neodpovídá přiložené faktuře nebo je poškozen, je třeba informovat Prodávajícího a sepsat pro dopravce škodní protokol – v souladu s požadavky přepravce, které stanoví ve svých podmínkách. Při porušení postupu a lhůt uvedených v přepravních podmínkách jdou případné škody k tíži Kupujícího.
    • Kupující je povinen uplatnit vadu bez zbytečného odkladu po jejím zjištění.
    • Prodávající neodpovídá za vady v těchto případech: 
      • je-li vada je na věci v době převzetí a pro takovou vadu je sjednána sleva z kupní ceny, 
      • jde-li o zboží použité a vada odpovídá míře používání nebo opotřebení, které mělo zboží při převzetí Kupujícím, 
      • vada vznikla na věci opotřebením způsobeným obvyklým užíváním, nebo vyplývá-li to z povahy věci (např. uplynutím životnosti), 
      • je způsobena Kupujícím a vznikla nesprávným užíváním, skladováním, nesprávnou údržbou, zásahem Kupujícího či mechanickým poškozením, 
      • vada vznikla v důsledku vnější události mimo vliv prodávajícího.
  1. Lhůta k uplatnění práva z vadného plnění
    • Kupující je povinen uplatnit právo z vadného plnění neprodleně poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dodatečné péči zjistit (zjevné vady). 
    • Jedná-li se o skrytou vadu musí být vada Prodávajícímu oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji Kupující mohl při dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po odevzdání věci. Po marném uplynutí této lhůty právo z vady zboží u Prodávajícího promlčuje.
  2. Postup při uplatnění práva z vadného plnění
    • Kupující vypíše průvodní list k reklamovanému zboží, kde uvede zejména
      • Typ zboží a jméno výrobce;
      • Objednací, případně sériové číslo výrobku, totožné s čísly uvedenými v záručním listě;
      • Informace o skutečnosti, zda je vada uplatněna v zákonné lhůtě pro uplatnění práv z vadného plnění;
      • Popis toho, jak se vada projevuje;
      • Identifikaci Kupujícího a kontakt (telefon, e-mail) nezbytný k vyřízení agendy;
    • Kupující může uplatnit vady zboží na provozovně prodávajícího, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží, případně i v sídle nebo místě podnikání. Za okamžik uplatnění reklamace se považuje okamžik, kdy prodávající obdržel od Kupujícího reklamované zboží.
    • Během reklamačního procesu je komunikováno výhradně na e-mail, který Kupující uvede, případně je zaslána SMS zpráva, pokud není dohodnuto jinak. 
    • Kupující může zaslat řádně zabalené zboží na adresu Prodávajícího. K reklamovanému zboží je Kupující povinen přiložit doklad o zaplacení (daňový doklad) a písemné sdělení o důvodu, pro který uplatňuje práva z vad, včetně zvoleného způsobu vyřízení reklamace. Zvolený způsob vyřízení reklamace není Kupující oprávněn změnit bez předchozího souhlasu Prodávajícího.
    • Náklady na dopravu nese Kupující sám. Reklamované zboží zaslané Kupujícím na dobírku nebude ze strany Prodávajícího přebráno a bude vráceno zpět Kupujícímu na jeho náklady.
    • Po přijetí reklamovaného zboží je provedeno bezodkladně posouzení vady a sdělení výsledku posouzení oprávněnosti reklamace Kupujícímu nejpozději do 5 pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba potřebná k odbornému posouzení vady, zejména doba, po kterou je zboží u výrobce. 
    • Za účelem předcházení vzniku škod a zamezení legalizace výnosů pocházející z trestné činnosti je Kupující povinen při výdeji zboží či proplacení dobropisu v hotovosti po vyřízení reklamace předložit doklad totožnosti. Není-li doklad předložen je Prodávající oprávněn odmítnout zboží vydat či proplatit dobropis. Je-li Kupujícím právnická osoba, pak dojde k výdeji zboží či proplacení dobropisu pouze statutárnímu orgánu dané právnické osoby či osobě, která se prokáže ověřenou plnou mocí.
    • V případě, že bylo zboží shledáno vadné, je reklamační proces mezi Prodávajícím a Kupujícím uzavřen ve lhůtě 40 dnů od uplatnění práva z vad. Lhůta dle předchozí věty neběží v případě, že Prodávající neobdržel veškeré podklady potřebné pro vyřízení reklamace (části zboží, doklad o zaplacení apod.). Prodávající je povinen vyžádat si doplnění podkladů od Kupujícího v nejkratší možné lhůtě.
    • V případě, že zboží nebylo shledáno jako vadné, je o tom Kupující informován za účelem dosažení individuálního postupu. V takové případě může být Kupujícímu účtován poplatek za výkon servisního technika v běžné hodinové sazbě. 
    • Není-li reklamace ve lhůtě dle předchozího článku reklamačního řádu vyřízena, má Kupující nárok na odstoupení od kupní smlouvy, tedy vrácení kupní ceny.
    • Prodávající vydá Kupujícímu potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, co je obsahem uplatnění práva z vad (reklamace) a jaký způsob vyřízení reklamace je požadován; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. 
  3. Způsob vyřízení reklamace
    • Je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má Kupující právo na odstranění vady nebo přiměřenou slevu. Kupující může zvolit, zda bude vada odstraněna nebo bude poskytnuta přiměřená sleva, ale svou volbou nesmí Prodávajícímu způsobit nepřiměřené náklady. 
    • Kupující oznámí svou volbu při oznámení vady. Kupující svou volbu může následně změnit pouze se souhlasem Prodávajícího. Pokud Kupující neoznámí svou volbu včas.
    • Při dodání nové věci vrátí Kupující Prodávajícímu na jeho náklady věc původně dodanou. 
    • Není-li možné vrátit věc v takovém stavu, v jakém ji Kupující převzal, nemůže od smlouvy odstoupit ani se domáhat výměny věci. To neplatí v případě že:
      • došlo ke změně stavu v důsledku prohlídky za účelem zjištění vady věci;
      • kupující věc použil ještě před objevením vady;
      • kupující nezpůsobil nemožnost vrácení věci v nezměněném stavu jednáním anebo opomenutím;
      • kupující prodal věc ještě před objevením vady, spotřeboval ji, anebo pozměnil věc při obvyklém použití; pokud se tak stalo jen z části, vrátí kupující prodávajícímu, co ještě vrátit může, a dá prodávajícímu náhradu do výše, v níž měl z použití věci prospěch.
    • Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má Kupující dle své volby právo 
      • na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci;
      • na odstranění vady opravou věci;
      • na přiměřenou slevu z kupní ceny;
      • na odstoupení od smlouvy.
    • Vada je považována za podstatné porušení smlouvy v případě, kdy by Kupující smlouvu neuzavřel, a dále v případě, že by vadu při uzavírání smlouvy předvídal, v ostatních případech se jedná o vadu, která není podstatným porušením smlouvy.
  4. Ukončení procesu reklamace
    • V případě, že reklamace je uznána jako oprávněná a Kupující oprávněně požaduje jako způsob vyřízení reklamace odstoupení od smlouvy, budou peněžní prostředky poukázány zpět Kupujícímu stejným způsobem, kterým je Prodávající obdržel, ledaže Kupující určí jinak.
    • Kupující je povinen převzít zboží po reklamaci nejpozději do 1 měsíce po termínu vyřízení reklamace nebo po vyrozumění ze strany Prodávajícího. Po uplynutí této lhůty je Prodávající oprávněn účtovat poplatek za uskladnění zboží. Denní poplatek za uskladnění je účtován ve výši 100,- Kč.
    • Pokud si Kupující nevyzvedne zboží z vyřízené reklamace do 6 měsíců ode dne, kdy byl o vyřízení informován, vyhrazuje si Prodávající právo zboží prodat a výtěžek použít na úhradu skladného. 
    • Kupující je povinen zkontrolovat přebírané zboží a jeho soulad s výdejním protokolem reklamace. Kupující dále zkontroluje kompletnost zboží. Tímto není dotčena zákonná lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění.
  5. Životnost spotřebního zboží
    • V případě, že je na zboží na jeho obalu nebo v návodu či jiné dokumentaci ke zboží uvedena doba životnosti nebo trvanlivosti nebo použitelnosti, trvá záruční doba vždy jen do doby trvanlivosti nebo životnosti nebo použitelnosti, jež je uvedena na zboží, na jeho obalu nebo v návodu či jiné dokumentaci ke zboží (např. baterie, různé druhy osvětlení a podobné). K úspěšnému uplatnění reklamace je nutné dodržet všechny uváděné podmínky. 
  6. Závěr
    • Práva Kupujícího vyplývající ze zákona nejsou tímto Reklamačním řádem dotčena.
    • Tento Reklamační řád je platný od 20. 4. 2023
    • Tento Reklamační řád je k dispozici v sídle a provozovnách Prodávajícího nebo jako dokument na www.clirol.cz